Monday, September 04, 2006

Budget Nak Ambik Hati Rakyat

"Thank you Pak Lah"

Dalam gelombang kebangkitan semula Fahaman Mahathirsm, satu gelombang baru tercipta.

Dalam teks ucapan Bajet 2006 yang dibacakan oleh PAk Lah selaku Menteri Kewangan 1 dimulakan dengan firman Allah SWT yang dipetik dari surah Sabaa ayat 39 yang bermaksud, "Katakanlah: Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di kalangan hamba-hamba-Nya dan Dia juga menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki-Nya). Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan (belanjakan), maka Allah akan menggantinya dan Dia-lah jua sebaik-baik pemberi rezeki.”

Bajet yang berjaya menaikkan populariti Pak Lah sebagai PM itu sekali gus berjaya mematahkan gelombang Mahathirsm yang sedang bergelora di kancah politik negara.

Dalam baget tersebut menampakkan keprihatinan Pak Lah terhadap pelbagai masalah yang dihadapi oleh setiap lapisan masyarakan di negara ini. Baik dari mayarakat berpendapatan rendah hingga ke masyarakat koporat.

Antara langkah yang diambil merupakan pemansuhan bayaran yuran peperiksaan, pengurangan cukai serta pemberian bonus..

hehe BONUS???? nampaknya aku pun akan dapat bonus la... xde2!! aku mesti minta duit kat abg ngan mak aku, pasal depa dapat bonus, aku x dapt.

Sebelum terlupa, yang paling "keji" sekali, pak lah terlupa nak increase duit PTPTN!! dia ingat duit PTPTN ni cukup??!!! klu macam pekerja kerajaaan ok la pasal dpat COLA. yang kami ni x kira sama ada dok kat hutan sintok ka atau duk kat kota metropolitan UM ka... duit PTPTN tetap sama!!! hurmm....???

Tapi dah orang bagi tuh dah kira bagus. Tak tau bersyukur ka.... "Keji" sungguh aku ni!!

3 comments:

Hazwan Hassan said...

tau tak per "kekejian" diri mu itu.. hahaha..

betoi gak, dlam arena kebangkitan gelombang mahathirism ni, pak lah tak ketinggalan nk nk baik populariti tu..

tp, jelas la "approach" yg di ambik oleh pak lah nie agak "soft-inside" tp impact nyer- hahahah.... kiter tgk suatu hari nanti....

Ashwad Ismail said...

bt still..think it back, from my observation, i realy prefer 'an honest dictatorship rather than corrupted democracy' ...

ashwad

shafizanjohari said...

aku x cakap pun pasal pentadbiran.... aku cuma cakap pasal "propa" kerajaan untuk ambil hati rakyat. heheh. n e way, aku suka dgn propa nih.