Wednesday, April 04, 2007

post-mortem kolokium

Apakah HALATUJU graduan KEWARTAWAN sedangkan segelintir wartawan yang diambil bekerja di organisasi-organisasi media/akhbar bukan datang dari bidang pengajian media atau kewartawanan.

Aku menjawab..."They dont have what we have!!"

Editor Ikon (sisipan B. Harian) pula menjawab dengan nada sinis, "What do you have?"

Sebenarnya "we" or "I" have banyak yang "U" tak tahu...

Walaupun kami tidak arif dalam bidang kimia, namun kami merupakan all-rounder, ekonomi, sosial dan politik!!

Ekomoni
Kami didedahkan dengan sekurang-kurangnya 3 jam kredit untuk kursus Economics dan lagi 3 jam kredit untuk kursus Ecomonics and Business Reporting. Do u have that in Chemistry studies... I DONT THINK SO!!

Sosial
Kami belajar pasal phycology, sociology, thinking and writing strategies, public speaking and many more. Kawan2 saya yang buat kejuruteraan kimia x da benda2 ni.

Politics
Dalam media law, regulation and ethics serta dalam understanding politics kami didedahkan dengan senario politik serta badan2 legislatif, juridiction dan executive yang menunjangi pentadbiran negara. Orang yang berangan nak jadi FUTURE CHEMIST dengan mengambil DEGREE IN CHEMISTRY tak belajar benda ni....kan?

In fact, kami didedahkan dengan pelbagai pembacaan yang berbentuk ilmiah serta bukan ilmiah yang mendedahkan kami terhadap ketiga-tiga bidang; ekonomi, sosial dan politik.

"U" juga tak ada lecturer2 yang mempunyai pengalaman bertahun2 dalam bidang media/kewartawan.

Editorial management, editorial page, advance reporting, online journalism, broadcast journalism....to name a few, I dont think u belajar semua ni waktu u pakai lab coat dulu.

Cynical?? Think again!! Jangan SENTAP kak!!

1 comments:

Ashwad Ismail said...

Ak...
U should ask them wat do they have for their readers???

ash