Friday, January 04, 2008

Saya Wartawan (practical je!)

Hari ni masuk hari ke3 aku di TMR. Alhamdulliah. Hari pertama disambut baik oleh semua staf dan mendapat tugasan pertama aku. Aku kena process press release dan telah dicetak di akhmar TMR keesokkan harinya.

Hari kedua aku ditugaskan untuk membuat liputan tentang perasmian satu mutual fund di KL. Yang menakjubkan ialah, aku ditugaskan berseorangan, yakni tidak mengikut mana2 reporter. Dan story itu keluar di page 2 hari ni.

Hari ketiga pula aku ditugaskan untuk ke satu mesyuarat luar biasa salah sebuah syarikat pembinaan utama negara, juga di ibu negara.

Alhamdullilah, oleh kerana tugasan-tugasan luar inilah, aku dapat save kan sikit duit untuk memuaskan nafsu makan tengahari aku. Tapi wang kelaq, wang masuk, aku pun kena spend lebih pasal nak kena p kl. so kena lah naik LRT,monorel, rapid dll. sedey!!

So far, pengalaman 3 hari aku sebagai wartawan business adalah amat positif. Confidence aku makin naik dan aku telah bertukar menjadi seorang yg lebih berhati-hati. Maunya tak, semua story aku melibatkan number ... bukan sikit, tapi berbillion2. paling sikit pun, juta-juta aje.

Aku pun rasa lebih rendah diri kerana merasakan banyak benda lagi yang perlu aku belajaq. Terlalu banyak. Yelah ... business dan economi ni bukan bidang utama aku.

Pastu, aku rasa meybe aku bole lebih kurus. Nak tau pasal apa... pasal aku kena jalan banyak. Macam hari ke2 tuh, aku sesat nak pi tempat asgn tuh. Eh sesat, tapi silap jalan.

bye.

3 comments:

KC said...

good to hear that la A.K.

wish me luck gak k...

qilla said...

hye a.k.hehehe...pasni bole la ang ganti en halim...all the best..

shafizanjohari said...

aku nak ganti cik halim??? jgn mimpi laa... aku dgn dia cam langit dgn bumi.