Sunday, January 20, 2008

Tips nak jadi wartawan (walaupun practikel je)!!

Bagi mereka yang berminat nak jadi wartawan business (macam aku) .... at least ni yang depa kena ada...;

1. Penguasaan bahasa inggeris.
Bahasa Ingegris merupakan lingua franca dalam dunia korporat dan bisnes. Sememangnya, setiap kali aku keluar tugasan pun, bahasa inggeris tetap digunakan walaupun kita ini orang melayu. Jadi tanpa penguasan Bahasa Inggeris, seseorang itu agak sukar untuk mendapatkan berita sama ada melalui PC ataupun dari interbiu. Ucapan-ucapan pun dalam bahasa inggeris. Press release pun lagilah dalam Bi. So be prepared. sekiranya anda ingin menjadi wartawan bisnis, bahasa inggeris seharusnya di hujung bibir anda.

2. Be open minded
Bila sahaja kita memasuki bilek berita, kita akan menemui banyak benda2/perkara baru. Benda2 yang kita x penah dengaq atau jumpa kat masscom Broker's call contohnya. Broker's call merupakan satu call (pemberitahuan) dari pihak broker saham. Media harus menterjemah call ini kepada news untuk dicernakan kepada pembaca. Memang kita x pernah dengar atau lihat broker's call ni, dalam kelas business and financial reporting pun , maybe xde, pasal aku x ingat penah belajar benda ni.

Kita juga akan didedakkan dengan pelbagai benda2 baru, market share, equity, profit and loss, merupakan benda2 biasa yang harus diketahui oleh mana wartawan business. Projection, fund, financing bla2... and the list goes on and on and on....

So bagi menangani masalah ini, kita haruslah be open minded , dan bersedia untuk menerima dan belajar. sehingga sekarang (3 minggu) dalam news room TMR, aku masih merangkak. Memang dah banyak byline aku dapat, tapi masih lagi merangkak. so kena open minded la.. merangkak pun merangkak la... lama2 nanti berdiri la.!!

3. PR kena bagus dekk!!
Dunia korporate ni memang banyak berurusan dengan PR. Pr2 ni sekenal2 aku, x penah sombong, humble je setiap masa dan bersedia untuk menolong kita. Oleh yang demikian, kita pun kena lah berkawan dan berbaik dengan PR2 ni. Nescaya, one day we might need their help.

Kita juga kena ada PR skill yang tinggi, bukan saja PR kena ada Pr skill, tapi wartawan pun kena ada gak. Skill pr ni sememangnya diperlukan untuk kita establish contact dengan ceo2, datuk2 datin2 dan lain2 lagi.

to be continued!!

0 comments: