Monday, January 26, 2009

Beli dan Jual

Hello Malaysia,

Last week, aku from Awani, Alfonso from BernamaTV and few other reporters were expecting Menteri Perdagangan UK dalam satu event ... "GEW" namanya. Seperti mana reporters2 lain, kami x kesah apa jenis event tu or event to event apa, or pasal apa. Yang penting ialah VIP yang hadir dan press conference.

Setibanya aku kat event tu, the organiser bagitaw yang menteri from UK tuh x datang. Yang datang our Datuk Saifudin from MECD dan Pesuruhjaya tinggi UK ke Msia.

Alhamdullilah balik dengan 2 story. Satu pasal UK-Msia trade, satu lagi pasal entrepreneurship from Datuk Saifuddin.

Seperti yang aku cakap tadi, apa jenis event x penting, yang penting news apa yang nak bawa balik kat Kak Zai, the editor. But event ni lain sikit. Kali ni, aku sempat beramah mesra and networking dengan golongan pengusaha muda. Dan adala sekumpulan pengusaha muda yang sempat aku sembang. Depa ni semua org kedah... hahah.. jumpa org kampung!!

Ada sorang mamat ni nama dia Shahabuddin. Kerja dia... tolong orang borong barang.. ala lebih kurang la.

Dia buat program memborong barang dari China. Dan dia buat kursus borong barang dari China.

Cam best kan. HAHA.

Selain China, dia juga buat program yang sama ke Vietnam.

Kursus yang dikendalikan pula menjawab persoalan seperti berikut;

* Kenapa seluruh dunia bertumpu ke China untuk membeli produk ? Kenapa bukan kita sendiri?

* Kenapa perniagaan borong di Malaysia dimonopoli? Bagaimana kita boleh bekerja untuk memecahkan monopoli ini dan juga berjaya?

* Pernahkah anda terfikir, bagaimana peniaga lain boleh menjual barangan yang sama seperti yang anda jual tetapi dengan harga yang lebih murah dan masih dapat membuat keuntungan yang tinggi? Sudah tentu terdapat pembekal lain yang lebih murah di tempat lain?

* Bagaimana untuk anda mendapatkan harga paling rendah dan dengan pilihan yang banyak?

* Bagaimana pula menguruskan penghantaran balik barang melalui laut dengan cara yang murah, mudah dan selamat?

Ada minat?? boleh email aku. Aku kenenkan korang dengan dia, kerna sudah menjadi tangungjawab aku untuk promote bisnes orang kampung di perantauan.

-ends-

One day AK nak jadi usahawan juga. Tapi still tak taw bisnes apa nak buat. So ada idea 4 my bisnes? Yang penting capital minimum!! Btw, aku tingin nak buka kedai buku. Tapi orang kata susah cari makan. So?? Camna??

1 comments:

Kamelia said...

Hi AK!! Saw you on Awani last night, and just realised that its been ages since I have been in touch with you. Proud to see that you have advanced in the journalism world. Hehe..I pun byk menulis..journalism jugak lah boleh kata. PR exec at a local university. Keep in touch!